ODCHUDZANIE A PALENIE

Negatywne skutki nałogu tytoniowego są oczywiste. Jednak czy wiesz w jaki sposób palenie papierosów wpływa na to ile ważysz? Dla niektórych palaczy nikotynowy nałóg to idealny sposób kontrolowania masy ciała. Ich obawę przed rzuceniem papierosów potęguje strach przed przytyciem. Czy słusznie? Zostało potwierdzone naukowo, że nikotyna, alkaloid zawarty w tytoniu, stymuluje syntezę substancji zaangażowanych w hamowanie łaknienia i zmniejszenie apetytu, a także zwiększa zużycie kalorii, wypalenie 24 papierosów dziennie powoduje utratę nawet 200-300 kcal. W pewnym sensie obawy przed przybraniem na wadze po rzuceniu palenia potwierdzają także wyniki badań przeprowadzonych przez WHO (Światową Organizację Zdrowia). Pokazały one, że wskaźnik masy ciała BMI jest niższy u osób palących. Z drugiej strony, to umiarkowani palacze charakteryzują się przeciętnie niższą masą ciała niż osoby niepalące lub osoby, które rzuciły palenie. Natomiast wypalanie powyżej 40 papierosów dziennie predestynuje do nadwagi, a nawet otyłości. Prawdopodobnie jest to związane z zachowaniami towarzyszącymi zazwyczaj intensywnemu paleniu – z niewystarczającym spożyciem warzyw i owoców, wysokim spożyciem alkoholu i brakiem aktywności fizycznej. Pomimo działania nikotyny mogącej prowadzić do zmniejszenia całkowitej masy ciała, u osób palących, nawet tych szczupłych, stwierdzono gromadzenie się tłuszczu w obrębie jamy brzusznej (tzw. tłuszczu trzewnego). Ten rodzaj tkanki tłuszczowej jest najbardziej niebezpieczny dla zdrowia – aktywny metabolicznie, produkuje substancje o charakterze prozapalnym i przyczynia się do insulinooporności (braku wrażliwości tkanek na insulinę), zespołu metabolicznego, a także zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Dlaczego w takim razie, po przemyśleniu wszystkich za i przeciw oraz podjęciu racjonalnej decyzji, że jednak chcesz rzucić palenie, tak trudno wytrwać w postanowieniu? Główną przeszkodą w rzuceniu palenia jest neuroadaptacja do nikotyny, czyli uzależnienie. Dostarczenie do organizmu nikotyny powoduje zwiększone wydzielanie hormonów – adrenaliny i dopaminy, zapewniających uczucie przyjemności, poprawę nastroju, zmniejszenie lęku i napięcia oraz poprawę pamięci. Dlatego nikotyna uzależnia bardzo szybko, a po zaprzestaniu palenia pojawiają się objawy odstawienne, czyli zaburzenia czynności organizmu. Zmienia się między innymi wydzielanie leptyny, hormonu sterującego łaknieniem, w związku z czym może pojawić się wzmożony apetyt. Przybierając na wadze, a dodatkowo pragnąć powrócić do kompulsywnego przyjmowania nikotyny, żeby nadal odczuwać przyjemność i usunąć czasowe złe samopoczucie, może ponownie pojawić się chęć sięgnięcia po papierosa. A co powiesz na rzucenie palenia połączone z modyfikacją diety i zadbaniem o Twoje inne przyjemności? Zapraszam, Agnieszka Kolbowska _____________________________ 1)    G. Nivea, S. Valero, E. Bruguera, Ó. Andión, M. V. Traovares, A. Gual, M. Casas, 2011, The alternative five-factor model of personalisty, nicotine dependence and relapse after treatment for smoking cessation, Addictive Behaviors, 36, 965-971. 2)    T. Bush, M. D. Levine, M. Deprey, B. Cerutti, S. M. Zbikowski, T. McAfee, L. Mahoney, L. Beebe, 2009, Prevalence of Weight Concerns and Obesity Among Smokers calling a Quitline, Jornal of smoking Cessation, 4(2), 74-78. 3)    U. John, M. Hanke, H.J Rumpf, J.R. Thvrian, 2005, Smoking status, cigarettes per day, and their relationsheip to overweight and obesity among former and current smokers in a national adult general population sample, J Obes Relat Metab Disord, 29, 1289-1294. 4)    G. Czechowska, A. Mądro, M. Kozicka, M. Słomka, 2007, Receptorowe mechanizmy uzależnienia od nikotyny, Problemy Higieny Epidemiologii, 88, 14-16. 5)    A. Cholero, D. Fach, F, Paccaud, J. Cornuz, 2008, Consequences of smoking for body weight, body FAT distribution, and insulin resistance, The American Journal of Clinical Nutrition, 87, 801-809.

Adres

Gabinet Dietetyczny ATP
Ul. Rajska 3 lok. 62
Osiedle Marina, Warszawa

Godziny otwarcia

poniedziałek - sobota
po umówieniu telefonicznym

Kontakt

Telefon: 880 320 590
e-mail: k.pryzmont@gmail.com

Dojazd

Dojazd środkami komunikacji miejskiej:
autobusem linii 141, 172, 136, od Ul. Wołoskiej
oraz od Ul. Żwirki i Wigury autobusem 188, 175
Wjazd na Osiedle samochodem tylko od Racławickiej.