Sen, światło, a zdrowie

Kiedy robi się ciemno to informacja, że dzień się kończy i sygnał dla organizmu, że czas przygotować się do spania.  Wiemy jak jest. Zapalamy światło, często włączamy telewizor, komputer, bo jeszcze trzeba zrobić lekcje z dzieckiem, nadrobić zaległości z pracy lub po prostu obejrzeć serial z mężem. Machamy ręką na ten delikatnie wydobywający się spod powiek ból i gdzieś z tyłu głowy szmer, że na dzisiaj koniec. Co dokładnie robimy? Nie słuchamy sygnałów płynących z ciała, bo my wiemy najlepiej co dla nas najważniejsze.
Kiedy robi się ciemno, mózg ma  zacząć produkować melatoninę, a my sztucznym światłem blokujemy ten proces.  Wnioski naukowców można przeczytać w  Currenet Biology. Johann Meijer informuje, że zaburzenie cyklu dobowego u gryzoni spowodowało:
  • zanik mięśni
  • wczesne oznaki osteoporozy
  • stany zapalne
  • ogólną ospałość
Satysfakcjonujące jest to, że powrót do życia zgodnego z cyklem dobowym u gryzoni cofnął zmiany w ciągu 2 tygodni.
Za odkrycie mechanizmów stojących za zmianami zależnymi od czasu 3 chrobobiologów w 2017 otrzymało Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny. Rozregulowanie rytmu dobowego, tj praca na zmiany, granie do późna, oglądanie tv, siedzenie przy komputerze, na telefonie w czasie kiedy mamy spać to ryzyko:
  1. Większego apetytetu ( chcesz więcej tłustego i słodkiego)
  2. Większe ryzyko rozwoju chorób sercowo- naczyniowych
  3. Rozwój niektórych nowotworów ( u kobiet większe ryzyko raka piersi)
Jak przywrócić rytm dobowy ? Można zacząć małymi krokami. Zamiast chodzić spać o 24, możesz spróbować godzinę wcześniej, aż dojdziesz do 21-22.(max.). Potem możesz spróbować przestać oglądać wieczorem tv, a zamienić to na czas z rodziną, z dziećmi. Na bycie w realu tu i teraz. To tylko propozycje. Każdy wie co dla niego dobre. Warto może mieć z tyłu głowy wyniki badań, o których pisałam, a z przodu głowy zdrowie swoje i swoich bliskich. Katarzyna Pryzmont                                                    

Adres

Prywatny Gabinet dietetyczny ATP
ul. Rajska 3 lok. 62
02-654 Warszawa
Osiedle Marina
Wjazd od ul. Racławickiej

Godziny otwarcia

Po umówieniu telefonicznym
Dojazdy również do klienta

Kontakt

Telefon: 880 320 590
e-mail: k.pryzmont@gmail.com

Dojazd

Dojazd środkami komunikacji miejskiej:
Od Racławickiej autobus linii: 172,141,136,
przystanek końcowy : Do fortu (na żądanie)
Od Żwirki i Wigury: 141,504,188
przystanek końcowy: Baleya